Hur ska makten utövas?
I alla samhällen har människor funderat över hur makt ska utövas på ett bra sätt. Ett problem med den frågan är att vi människor är oense om vad som är bra. Här nedan finner du några utdrag ur daoistiska, konfucianska och legalistiska texter angående hur makt ska utövas. Till varje text följer några frågor att reflektera över.
Daoismen
I daoismens huvudskrift Dao te ching skriver Laozi följande om hur en härskare bör bete sig:
Om du inte hedrar de som gjort sig förtjänta av det,
kommer människorna inte att konkurrera med varandra.
Om du inte sätter värde på sällsynta skatter,
kommer människorna inte att stjäla.
Om du inte skyltar med sådant som andra vill ha,
kommer människor inte att bli förvirrade i sina hjärtan.
En vis man styr på detta sätt:
Han tömmer människors medvetanden och fyller deras magar.
Han försvagar deras viljor och stärker deras kroppar.
Se alltid till att människorna är utan kunskap och utan begär.
För då kommer de listiga inte våga göra något.
Om du inte företar dig något kommer harmonin av sig själv.
(Buckley, The Cambridge Illustrated History of China, s. 48)
1. Vad säger Dao te ching om hur en vis härskare ska styra?
2. Hur tror du att ett samhälle som styrs daoistiskt blir? Hur har människorna det i ett sådant samhälle?
3. Är Dao te chings råd goda råd till en politisk ledare? Varför/varför inte?
Konfucianismen
Ur Analekterna av Konfucius:
Chi Kang frågade hur man ska få människorna att dyrka sin härskare, vara lojala mot honom, och träna sig att bli dygdigare. Mästaren svarade: Om han tar sitt styre på allvar, kommer de att dyrka honom. Om han är en god förälder och godhjärtad mot alla, kommer de att vara lojala mot honom. Om han belönar de duktiga och undervisar de okunniga, kommer de ivrigt att försöka vara dygdiga.
Mästaren sade: om en härskare handlar på rätt sätt, kan han styra utan att ge order. Om han handlar fel, kommer hans order inte att åtlydas.
Tzu-kung frågade: finns det något ord som kan tjäna som regel för hela ens liv? Konfucius svarade: ömsesidighet. Det du inte själv vill utsättas för, ska du inte utsätta andra för.
Ur Mencius bok, av Mencius:
Filosofen Kao sade: Människans natur är som pilträdet, och rättfärdighet är som en skål. Att skapa rättfärdighet och godhet i människan är som att skapa en skål ur pilträdets trä.
Mencius svarade: Kan du skapa en skål av pilträdets trä utan att skada pilträdet? Du måste göra våld på trädet och skada det innan du kan göra skålar av det. Om du måste skada pilträdet för att göra skålar av det, menar du att du på samma sätt måste skada människorna för att göra dem goda och rättfärdiga! Om folk skulle tro dina ord skulle alla människor anse att godhet och rättfärdighet är onda ting.
(Bonevac/Philips, Understanding Non-Western Philosophy)
1. Vad säger Konfucius om hur en härskare ska bete sig?
2. Vad betyder det filosofen Kao säger i Mencius bok? Vad betyder Mencius svar?
3. Hur tror du att ett samhälle som styrs konfucianskt blir? Hur har människorna det i ett sådant samhälle?
4. Är konfucianismens råd goda råd till en politisk ledare? Varför/varför inte?
Legalismen
Han Fei Tzu, en av legalismens främsta tänkare, skrev följande om hur samhället ska styras:
Om människor tvingas att odla sin mark och skapa betesmark för att de ska ha mat senare, kommer de att anse att härskaren är för sträng. Om strafflagen förändras så att straffen blir hårdare för att få bort onda dåd, kommer människorna att anse att härskaren är för sträng. Om härskaren tar ut skatt för att fylla förråden och skattkammaren så att det finns mat när svälten kommer och pengar för att betala armén, kommer de att anse att deras härskare är girig. Om härskaren ställer kravet att alla i landet gör militärtjänst, att ingen undantas från militärtjänsten och att staten står stark och enad för att besegra alla sina fiender, kommer de att anse att härskaren är våldsam. Dessa fyra åtgärder skulle alla bidra till att skapa fred och ordning, men människorna har inte vett nog att välkomna dem. Därför måste man finna en upplyst härskare som kan framtvinga dessa åtgärder.
http://www.wsu.edu:8080/~wldciv/world_civ_reader/world_civ_reader_1/hanfeitzu.html
1. Vilket är det stora problemet med att få samhället att fungera, enligt Han Fei Tzu?
2. Hur tror du att ett samhälle som styrs legalistiskt blir? Hur har människorna det i ett sådant samhälle?
3. Är legalismens råd goda råd till en politisk ledare? Varför/varför inte?
Sammanfattande frågor
1. Skulle du helst vilja leva i ett daoistiskt, konfucianskt eller legalistiskt samhälle? Motivera ditt svar!
2. Vilken av dessa politiska filosofier tror du har haft störst inflytande i kinesisk historia? Varför?
3. Går de tre lärorna att kombinera? I så fall, hur? Om det inte går, vad är det som gör att de inte går att kombinera?